No pain. The world is a wonderful whisper for those who can listen, if necessary in silence.

20180112

Chiaro

All The Way / At Saint Thomas the Apostle Harlem - Diamanda Galás (2017)

Per chi conosce anche solo un poco, Diamanda Galás, definita da Wikipedia una avant-garde soprano a ragione, statunitense nata a San Diego, California, da madre greca e un padre egiziano, direttore di un coro gospel, che le ha insegnato a suonare il piano all'età di 3 anni, sa che per lei, la musica è sofferenza e al tempo stesso, cultura a tutto tondo. Potrei chiudere qui la recensione di questi due dischi, che l'artista (anzi, Artista con la A maiuscola) ha fatto uscire nel 2017, a distanza di quasi 10 anni dall'ultimo Guilty Guilty Guilty, ma vi dirò qualche altra cosa senza importanza: l'importante è che troviate il coraggio, la forza, la pazienza, la curiosità di ascoltarne almeno uno. At Saint Thomas the Apostle Harlem è un live, come moltissimi dischi della sua carriera, ma anche in All the Way ci sono dei pezzi registrati live (due impressionanti versioni del classico folk O Death, una per disco). All the Way è più concentrato su reinterpretazioni (radicali, ovviamente) di traditional e di standard jazz: All the Way, You Don't Know What Love Is, The Thrill Is Gone, Round Midnight, la già citata O Death e Pardon Me I've Got Someone to Kill. Il live, registrato appunto nella chiesa di St. Thomas ad Harlem, NY, nel maggio del 2016, è composto interamente da canzoni (a volte "solo" poesie che lei ha musicato) che l'artista stessa definisce death songs: Verrà la morte e avrà i tuoi occhi mette in musica la poesia di Pavese, Anoixe Petra scritta da Lefteris Papadopoulos (e già resa nota in Grecia da Marinella), Angels di Albert Ayler, Die Stunde Kommt del poeta tedesco Ferdinand Freiligrath (e già cantata da Marlene Dietrich), Fernand e Amsterdam di Jacques Brel, ancora la già citata O Death, Artemis di Gérard de Nerval.
Non aggiungo altro. Solo brividi.

For those who know, even just a little, Diamanda Galás, defined by Wikipedia an avant-garde soprano with good reason, an American born in San Diego, California, from a Greek mother and an Egyptian father, director of a gospel choir, who taught her to play the piano at the age of 3, knows that for her, music is suffering and at the same time, culture at 360 degrees. I could close here the review of these two records, which the artist (indeed, Artist with capital A) has released in 2017, almost 10 years after the last Guilty Guilty Guilty, but I will tell you something else without importance: the important thing is that you find the courage, the strength, the patience, the curiosity to listen to at least one. At Saint Thomas the Apostle Harlem it's a live, like many records of her career, but also in All the Way there are live recorded tracks (two impressive versions of the classic folk O Death, one per disc). All the Way is more focused on reinterpretations (radical, of course) of traditional and jazz standards: All the Way, You Don't Know What Love Is, The Thrill Is Gone, Round Midnight, the aforementioned O Death and Pardon Me I've Got Someone to Kill. The live, recorded precisely in the church of St. Thomas in Harlem, NY, in May 2016, is composed entirely of songs (sometimes "only" poems that she has put in music) that the artist herself defines death songs: Verrà la morte e avrà i tuoi occhi put in music the poem of Cesare Pavese, Anoixe Petra written by Lefteris Papadopoulos (and already made known in Greece by Marinella), Angels by Albert Ayler, Die Stunde Kommt by the German poet Ferdinand Freiligrath (and already sung by Marlene Dietrich), Fernand and Amsterdam by Jacques Brel, the already cited O Death, Artemis by Gérard de Nerval.
I do not add anything else. Just chills.

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